Leergemeenschap helpt leraren bij ontwikkeling van digitale geletterdheid

In een professionele leergemeenschap voelen leraren zich gesteund. Ze krijgen er ruimte om praktijkvragen te stellen, ervaringen te delen, en die met elkaar te onderzoeken. Dit leidt vaak tot nieuwe producten voor collega’s en minder ‘taakeenzaamheid’. Ook op het gebied van digitale geletterdheid werkt zo’n samenwerking goed. Hoe kunt u hier zelf mee aan de slag? Wat is er precies voor nodig? En wat levert het op? Met dit artikel helpen we u graag op weg.

Anika Embrechts initieerde als onderzoeker en onderwijsexpert in 2017 de professionele leergemeenschap Wetenschap en Technologie binnen Kennisnetwerk Lerende Leraren. Daaruit volgde in 2019 de professionele leergemeenschap Digitale Geletterdheid. Anika zag namelijk dat digitale geletterdheid steeds belangrijker zou worden in het curriculum, en dat veel leraren aangaven dat ze behoefte hadden aan extra ondersteuning hierbij. Daarom deed ze een oproep in het kennisnetwerk: wie wil aansluiten bij de leergemeenschap Digitale Geletterdheid? Een groep enthousiaste leraren en ict-coördinatoren van verschillende scholen reageerde. Vanuit hun eigen kennis, behoefte en praktijk werken zij nu samen aan digitale geletterdheid-producten voor leraren.

Nieuwsgierig geworden? Klik hier voor het gehele artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *