Binnen deze PLG W&T Algemeen wordt gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling van kennisobjecten ter ondersteuning van W&T leerkrachtvaardigheden (zoals kijkwijzers, leerkracht- en leerlingkaarten, evaluatietools, (les)materiaal, etc.). De PLG bestaat uit leerkrachten uit verschillende basisschoolstichtingen en scholen (teacher leaders, W&T experts, W&T coördinatoren) en onderzoekers. Ook worden regelmatig gastsprekers uitgenodigd vanuit SLO, lectoraten, bedrijfsleven, en wordt er waar mogelijk samengewerkt met de STO sub-regio’s (VO).
De centrale vragen die op dit moment spelen zijn: Hoe zorg we dat W&T structureel geïntegreerd wordt in ons curriculum? Hoe ondersteunen we collega’s tijdens de integratie van W&T? Hoe stimuleren we de onderzoekende houding bij collega’s om W&T verder in het onderwijs te integreren? Hoe realiseren we thematisch onderwijs, waarbij W&T ook verbonden is met andere vakinhouden (cultuur, digitale geletterdheid, taal, rekenen, etc.).
De PLG is een initiatief van het Kennisnetwerk Lerende Leraren en SPRONG Educatief STEM.